פרשת מקץ ברוכים הבאים לאתר הרישמי של הרב עמאר - הראשון לציון הרב הראשי לירושלים - הרב עמאר http://www.haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-מקץ Thu, 02 May 2024 22:23:02 +0000 Joomla! 1.5 - Open Source Content Management he-il מהי "ההשתדלות" הרצויה להשגת דבר http://www.haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-מקץ/190-מהי-ההשתדלות-הרצויה-להשגת-דבר http://www.haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-מקץ/190-מהי-ההשתדלות-הרצויה-להשגת-דבר וַיְהִי כַּאֲשֶׁר כִּלּוּ לֶאֱכֹל אֶת הַשֶּׁבֶר אֲשֶׁר הֵבִיאוּ מִמִּצְרָיִם וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם אֲבִיהֶם שֻׁבוּ שִׁבְרוּ לָנוּ מְעַט אֹכֶל, וַיֹּאמֶר אֵלָיו יְהוּדָה לֵאמֹר הָעֵד הֵעִד בָּנוּ הָאִישׁ לֵאמֹר לֹא תִרְאוּ פָנַי בִּלְתִּי אֲחִיכֶם אִתְּכֶם וגו', וַיֹּאמֶר יְהוּדָה אֶל יִשְׂרָאֵל אָבִיו שִׁלְחָה הַנַּעַר אִתִּי וְנָקוּמָה וְנֵלֵכָה וְנִחְיֶה וְלֹא נָמוּת גַּם אֲנַחְנוּ גַם אַתָּה גַּם טַפֵּנוּ, אָנֹכִי אֶעֶרְבֶנּוּ מִיָּדִי תְּבַקְשֶׁנּוּ אִם לֹא הֲבִיאֹתִיו אֵלֶיךָ וְהִצַּגְתִּיו לְפָנֶיךָ וְחָטָאתִי לְךָ כָּל הַיָּמִים וגו', וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יִשְׂרָאֵל אֲבִיהֶם אִם כֵּן אֵפוֹא זֹאת עֲשׂוּ קְחוּ מִזִּמְרַת הָאָרֶץ בִּכְלֵיכֶם וְהוֹרִידוּ לָאִישׁ מִנְחָה מְעַט צֳרִי וּמְעַט דְּבַשׁ נְכֹאת וָלֹט בָּטְנִים וּשְׁקֵדִים, וְכֶסֶף מִשְׁנֶה קְחוּ בְיֶדְכֶם וְאֶת הַכֶּסֶף הַמּוּשַׁב בְּפִי אַמְתְּחֹתֵיכֶם תָּשִׁיבוּ בְיֶדְכֶם אוּלַי מִשְׁגֶּה הוּא, וְאֶת אֲחִיכֶם קָחוּ וְקוּמוּ שׁוּבוּ אֶל הָאִישׁ, וְאֵל שַׁדַּי יִתֵּן לָכֶם רַחֲמִים לִפְנֵי הָאִישׁ וְשִׁלַּח לָכֶם אֶת אֲחִיכֶם אַחֵר וְאֶת בִּנְיָמִין וַאֲנִי כַּאֲשֶׁר שָׁכֹלְתִּי שָׁכָלְתִּי: (מג, ב-יד)

]]>
masilaty@gmail.com (avi) פרשת מקץ Thu, 28 Jun 2012 06:56:55 +0000
מדוע יעקב סירב בתחילה לשלוח את בנימין עם אחיו למצרים http://www.haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-מקץ/189-מדוע-יעקב-סירב-בתחילה-לשלוח-את-בנימין-עם-אחיו-למצרים http://www.haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-מקץ/189-מדוע-יעקב-סירב-בתחילה-לשלוח-את-בנימין-עם-אחיו-למצרים וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יַעֲקֹב אֲבִיהֶם אֹתִי שִׁכַּלְתֶּם יוֹסֵף אֵינֶנּוּ וְשִׁמְעוֹן אֵינֶנּוּ וְאֶת בִּנְיָמִן תִּקָּחוּ עָלַי הָיוּ כֻלָּנָה, וַיֹּאמֶר רְאוּבֵן אֶל אָבִיו לֵאמֹר אֶת שְׁנֵי בָנַי תָּמִית אִם לֹא אֲבִיאֶנּוּ אֵלֶיךָ תְּנָה אֹתוֹ עַל יָדִי וַאֲנִי אֲשִׁיבֶנּוּ אֵלֶיךָ, וַיֹּאמֶר לֹא יֵרֵד בְּנִי עִמָּכֶם כִּי אָחִיו מֵת וְהוּא לְבַדּוֹ נִשְׁאָר וּקְרָאָהוּ אָסוֹן בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר תֵּלְכוּ בָהּ וְהוֹרַדְתֶּם אֶת שֵׂיבָתִי בְּיָגוֹן שְׁאוֹלָה: (מב, לו-לח)

]]>
masilaty@gmail.com (avi) פרשת מקץ Thu, 28 Jun 2012 06:55:12 +0000
היצה"ר מונע מן האדם להכיר בחטאו הכרה גמורה http://www.haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-מקץ/188-היצה-ר-מונע-מן-האדם-להכיר-בחטאו-הכרה-גמורה http://www.haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-מקץ/188-היצה-ר-מונע-מן-האדם-להכיר-בחטאו-הכרה-גמורה וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו אֲבָל אֲשֵׁמִים אֲנַחְנוּ עַל אָחִינוּ אֲשֶׁר רָאִינוּ צָרַת נַפְשׁוֹ בְּהִתְחַנֲנוֹ אֵלֵינוּ וְלֹא שָׁמָעְנוּ עַל כֵּן בָּאָה אֵלֵינוּ הַצָּרָה הַזֹּאת, וַיַּעַן רְאוּבֵן אֹתָם לֵאמֹר הֲלוֹא אָמַרְתִּי אֲלֵיכֶם לֵאמֹר אַל תֶּחֶטְאוּ בַיֶּלֶד וְלֹא שְׁמַעְתֶּם וְגַם דָּמוֹ הִנֵּה נִדְרָשׁ: (מב, כא-כב)

]]>
masilaty@gmail.com (avi) פרשת מקץ Thu, 28 Jun 2012 06:54:02 +0000
המבחן שעשה יוסף לאחיו לראות אם שבו בתשובה על מכירתו http://www.haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-מקץ/187-המבחן-שעשה-יוסף-לאחיו-לראות-אם-שבו-בתשובה-על-מכירתו http://www.haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-מקץ/187-המבחן-שעשה-יוסף-לאחיו-לראות-אם-שבו-בתשובה-על-מכירתו וַיַּכֵּר יוֹסֵף אֶת אֶחָיו וְהֵם לֹא הִכִּרֻהוּ: (מב, ח)

וכתב רש"י זל בשם מדרש אגדה (הוא בב"ר צא, ז), ויכר יוסף את אחיו, כשנמסרו בידו הכיר שהם אחיו וריחם עליהם. והם לא הכירוהו כשנפל בידם לנהוג בו אחוה, ע"כ.

]]>
masilaty@gmail.com (avi) פרשת מקץ Thu, 28 Jun 2012 06:52:22 +0000
בענין עיבור נשמות השבטים בנשמות המרגלים http://www.haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-מקץ/186-בענין-עיבור-נשמות-השבטים-בנשמות-המרגלים http://www.haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-מקץ/186-בענין-עיבור-נשמות-השבטים-בנשמות-המרגלים וַיַּכֵּר יוֹסֵף אֶת אֶחָיו וְהֵם לֹא הִכִּרֻהוּ, וַיִּזְכֹּר יוֹסֵף אֵת הַחֲלֹמוֹת אֲשֶׁר חָלַם לָהֶם וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מְרַגְּלִים אַתֶּם לִרְאוֹת אֶת עֶרְוַת הָאָרֶץ בָּאתֶם: (מב, ח-ט)

הרמב"ן ז"ל הקשה וז"ל, ויאמר אליהם מרגלים אתם - העלילה הזאת יצטרך להיות בה טעם או אמתלא, כי מה עשו להיות אומר להם ככה, וכל הארץ באו אליו, והם בתוך הבאים, כמו שאמר לשבור בתוך הבאים כי היה הרעב בארץ כנען. ע"ש מה שתירץ, וראה עוד בדברי רבנו בעל אוה"ח הקדוש שם.

]]>
masilaty@gmail.com (avi) פרשת מקץ Thu, 28 Jun 2012 06:49:55 +0000
מה טעם התנכרות יוסף לאחיו והנהגתו הקשה עמהם http://www.haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-מקץ/185-מה-טעם-התנכרות-יוסף-לאחיו-והנהגתו-הקשה-עמהם http://www.haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-מקץ/185-מה-טעם-התנכרות-יוסף-לאחיו-והנהגתו-הקשה-עמהם וַיַּרְא יוֹסֵף אֶת אֶחָיו וַיַּכִּרֵם וַיִּתְנַכֵּר אֲלֵיהֶם וַיְדַבֵּר אִתָּם קָשׁוֹת וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מֵאַיִן בָּאתֶם וַיֹּאמְרוּ מֵאֶרֶץ כְּנַעַן לִשְׁבָּר אֹכֶל, וַיַּכֵּר יוֹסֵף אֶת אֶחָיו וְהֵם לֹא הִכִּרֻהוּ, וַיִּזְכֹּר יוֹסֵף אֵת הַחֲלֹמוֹת אֲשֶׁר חָלַם לָהֶם וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מְרַגְּלִים אַתֶּם לִרְאוֹת אֶת עֶרְוַת הָאָרֶץ בָּאתֶם, וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו לֹא אֲדֹנִי וַעֲבָדֶיךָ בָּאוּ לִשְׁבָּר אֹכֶל, כֻּלָּנוּ בְּנֵי אִישׁ אֶחָד נָחְנוּ כֵּנִים אֲנַחְנוּ לֹא הָיוּ עֲבָדֶיךָ מְרַגְּלִים, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם לֹא כִּי עֶרְוַת הָאָרֶץ בָּאתֶם לִרְאוֹת, וַיֹּאמְרוּ שְׁנֵים עָשָׂר עֲבָדֶיךָ אַחִים אֲנַחְנוּ בְּנֵי אִישׁ אֶחָד בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וְהִנֵּה הַקָּטֹן אֶת אָבִינוּ הַיּוֹם וְהָאֶחָד אֵינֶנּוּ, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף הוּא אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֲלֵכֶם לֵאמֹר מְרַגְּלִים אַתֶּם, בְּזֹאת תִּבָּחֵנוּ חֵי פַרְעֹה אִם תֵּצְאוּ מִזֶּה כִּי אִם בְּבוֹא אֲחִיכֶם הַקָּטֹן הֵנָּה, שִׁלְחוּ מִכֶּם אֶחָד וְיִקַּח אֶת אֲחִיכֶם וְאַתֶּם הֵאָסְרוּ וְיִבָּחֲנוּ דִּבְרֵיכֶם הַאֱמֶת אִתְּכֶם וְאִם לֹא חֵי פַרְעֹה כִּי מְרַגְּלִים אַתֶּם: (מב, ז-טז)

]]>
masilaty@gmail.com (avi) פרשת מקץ Thu, 28 Jun 2012 06:47:36 +0000
בחובת האדם להיות צנוע http://www.haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-מקץ/184-בחובת-האדם-להיות-צנוע http://www.haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-מקץ/184-בחובת-האדם-להיות-צנוע וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב לְבָנָיו לָמָּה תִּתְרָאוּ: (מב, א)

כתב רש"י ז"ל, למה תתראו - למה תראו עצמכם בפני בני ישמעאל ובני עשו, כאילו אתם שבעים, כי באותה שעה עדיין היתה להם תבואה. ע"ש. והוא מדברי רבותינו במסכת תענית (י, ב), ויאמר יעקב לבניו למה תתראו, אמר להם יעקב לבניו אל תראו עצמכם כשאתם שבעין לא בפני עשו ולא בפני ישמעאל כדי שלא יתקנאו בכם. וראה עוד מה שכתבו בזה מפרשי התורה (שם), הלא המה, הראב"ע, והרמב"ן, והרשב"ם, ורבינו עובדיה ספורנו ז"ל.

]]>
masilaty@gmail.com (avi) פרשת מקץ Thu, 28 Jun 2012 06:43:59 +0000
גם כשהקב"ה מעלים מהצדיק איזה דבר הריהו רומזו לו http://www.haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-מקץ/183-גם-כשהקב-ה-מעלים-מהצדיק-איזה-דבר-הריהו-רומזו-לו http://www.haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-מקץ/183-גם-כשהקב-ה-מעלים-מהצדיק-איזה-דבר-הריהו-רומזו-לו וַיַּרְא יַעֲקֹב כִּי יֶשׁ שֶׁבֶר בְּמִצְרָיִם וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב לְבָנָיו לָמָּה תִּתְרָאוּ: (מב, א)

ופירש"י ז"ל, וירא יעקב, ומהיכן ראה, והלא לא ראה אלא שמע, שנא' (להלן מב, ב), הנה שמעתי כי יש שבר במצרים, וא"כ מהו וירא, אלא שראה באספקלריא של קדש שעדיין יש לו שֶׁבֶר במצרים, ולא היתה נבואה ממש להודיעו בפירוש שזה יוסף. עכ"ל. ומקורו טהור בדברי רבותינו (ב"ר צא, ו).

]]>
masilaty@gmail.com (avi) פרשת מקץ Thu, 28 Jun 2012 06:42:37 +0000
הנשמר במדת היסוד זוכה לפרנסה טובה ועושר וניצול מרעב ומיתה http://www.haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-מקץ/182-הנשמר-במדת-היסוד-זוכה-לפרנסה-טובה-ועושר-וניצול-מרעב-ומיתה http://www.haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-מקץ/182-הנשמר-במדת-היסוד-זוכה-לפרנסה-טובה-ועושר-וניצול-מרעב-ומיתה וַתִּרְעַב כָּל אֶרֶץ מִצְרַיִם וַיִּצְעַק הָעָם אֶל פַּרְעֹה לַלָּחֶם וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה לְכָל מִצְרַיִם לְכוּ אֶל יוֹסֵף אֲשֶׁר יֹאמַר לָכֶם תַּעֲשׂוּ: (מא, נה)

ופירש רש"י ז"ל, שהרקיבה תבואתם שאצרו חוץ משל יוסף. והלכו המצרים אל פרעה וצעקו ללחם, והוא אמר להם לכו אל יוסף אשר יאמר לכם תעשו, לפי שהיה יוסף אומר להם שימולו, ורק אח"כ יתן להם תבואה. וכשבאו אצל פרעה ואומרים כך הוא אומר לנו, אמר להם למה לא צברתם בר, והלא הכריז לכם ששני הרעב באים. אמרו לו, אספנו הרבה והרקיבה. אמר להם, אם כן כל אשר יאמר לכם תעשו, הרי גזר על התבואה והרקיבה, מה אם יגזור עלינו ונמות. ע"כ ומקורו בדברי רבותינו (ב"ר צא, ה).

]]>
masilaty@gmail.com (avi) פרשת מקץ Thu, 28 Jun 2012 06:41:03 +0000
לשכוח מן הצרות ולדבוק במדת הבטחון http://www.haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-מקץ/181-לשכוח-מן-הצרות-ולדבוק-במדת-הבטחון http://www.haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-מקץ/181-לשכוח-מן-הצרות-ולדבוק-במדת-הבטחון וּלְיוֹסֵף יֻלָּד שְׁנֵי בָנִים בְּטֶרֶם תָּבוֹא שְׁנַת הָרָעָב אֲשֶׁר יָלְדָה לּוֹ אָסְנַת בַּת פּוֹטִי פֶרַע כֹּהֵן אוֹן, וַיִּקְרָא יוֹסֵף אֶת שֵׁם הַבְּכוֹר מְנַשֶּׁה כִּי נַשַּׁנִי אֱלֹהִים אֶת כָּל עֲמָלִי וְאֵת כָּל בֵּית אָבִי, וְאֵת שֵׁם הַשֵּׁנִי קָרָא אֶפְרָיִם כִּי הִפְרַנִי אֱלֹהִים בְּאֶרֶץ עָנְיִי: (מא, נ-נב)

הנה יוסף הצדיק ביטא בקריאת שמות שני בניו את הודאתו להי"ת, לאפרים קרא בשמו, כדי להורות לכל, איך הקב"ה הפרה אותו בארץ עניו ונותן הודאה על כך. אמנם בקריאת השם מנשה יש ב' ענינים. א, כי נשני אלהים את כל עמלי. ב, ואת כל בית אבי.

]]>
masilaty@gmail.com (avi) פרשת מקץ Thu, 28 Jun 2012 06:39:38 +0000