|
מקור לכיבוד הסב בסנדקאות
|
|
|
|
וַיַּרְא יוֹסֵף לְאֶפְרַיִם בְּנֵי שִׁלֵּשִׁים גַּם בְּנֵי מָכִיר בֶּן מְנַשֶּׁה יֻלְּדוּ עַל בִּרְכֵּי יוֹסֵף: (נ, כג)
אפשר לפרש את הפסוקים הללו על דרך המוסר, שבאו ללמדנו על חינוך הילדים. שעל האב להעמיד לפני בניו את הדמות של הסבא קדישא, שישאף לעלות ולהתעלות, ולהתגדל בדרכו של הסבא קדישא. וזהו שתרגם אונקלוס, ורבי יוסף, היינו שיוסף גידל את בניו ונכדיו וניניו, ודמותו הקדושה היתה חופפת עליהם כל היום, על דרך מה שנאמר (דברים לב, ז), שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך.
|
קרא עוד...
|
|
|
השיר והשבח לחי העולמים
|
|
|
|
נַפְתָּלִי אַיָּלָה שְׁלֻחָה הַנֹּתֵן אִמְרֵי שָׁפֶר: (מט, כא)
ורש"י ז"ל כתב, הנותן אמרי שפר - כתרגומו, דבר אחר על מלחמת סיסרא נתנבא, ולקחת עמך עשרת אלפים איש מבני נפתלי וגו' (שופטים ד, ו), והלכו שם בזריזות וכן נאמר שם לשון שלוח, בעמק שולח ברגליו (שם ה, טו). הנותן אמרי שפר. על ידם שרו דבורה וברק שירה. ורבותינו דרשוהו, על יום קבורת יעקב כשערער עשו על המערה במסכת סוטה (יג, א). ותרגומו, יתרמי עדביה, יפול חבלו, והוא יודה על חלקו אמרים נאים ושבח. וכ"כ הראב"ע ז"ל. ע"ש.
|
קרא עוד...
|
|
|
|