|
"אומנותו של יצר הרע"
|
|
|
|
"כך היא אומנותו של יצר הרע, היום אומר לו עשה כך, ומחר אומר לו עשה כך, עד שאומר לו עבוד עבודה זרה והולך ועובד". (שבת קה, ב נדה יג, ב)
במאמר זה תיארו לנו חז"ל את דרכי עבודתו של היצה"ר נגדנו, כדי להכשילנו בעבודת ה'. וזו אחת מתחבולותיו הגדולות, להתחיל בקטנות, כדי שלא לעורר את תשומת לבנו על המצב, וכדי שלא נרגיש כלל בירידה המתחוללת בנו מעט מעט, ולא נתנער ממנו.
|
קרא עוד...
|
|
|
מעלת מילת אברהם אבינו
|
|
|
|
בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה נִמּוֹל אַבְרָהָם וְיִשְׁמָעֵאל בְּנוֹ: (יז, כו)
כדי ללמד על מעלת המילה ראיתי להעתיק לשון חז"ל, הובא בדעת זקנים מבעלי התוספות. וז"ל, בעצם היום הזה, רבן גמליאל אומר, שלח אברהם וקרא לשם בן נח ומל אותו ואת ישמעאל בנו, ומהו בעצם, בגבורתו של יום. ולא עוד, אלא בעשור של חדש השביעי הוא יום הכפורים, נאמר כאן בעצם ונאמר להלן תענו את נפשותיכם בעצם היום הזה (ויקרא כג, כט), מה להלן יום הכפורים, אף כאן יום הכפורים. ובכל שנה ושנה הקב"ה רואה דם בריתו של אברהם אבינו ומכפר לנו על כל עונותינו. ואתמר בבראשית רבה (מט, ב), שנטל אברהם סכין ואחז בערלתו, וכשבא לחתוך היה מתיירא מפני שהיה זקן, וסייעו הקב"ה כביכול, שלח ידו ואחז עמו, שנאמר (נחמיה ט, ח), וכרות עמו הברית מלמד שעזרו, עכ"ל.
|
קרא עוד...
|
|
|
ישראל בצרתם ובגלותם מתקנים את העולם כולו
|
|
|
|
בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת ה' אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת: (טו, יח)
הנה ביארנו לעיל (מאמר הקודם והארכנו שם בסגנון אחר), מדוע אמר הקב"ה לאאע"ה בעת ברית בין הבתרים ידוע תדע וגו'. ורבינו הרמב"ן ז"ל (שם), בפירושו הזכיר את ההבטחות הקודמות שהבטיח ה' לאברהם אבינו ע"ה על מתנת הארץ, וביאר שכולם היו לצורך, ובפעם הזאת השלישית הי"ת ביאר לאברהם את תחומי הארץ וכו', והוסיף לכרות לו ברית עליהם שלא יגרום החטא. וכאשר ציוה הי"ת את אברהם על המילה, אמר שתהיה לו ארץ ישראל ל"אחוזת עולם", לומר, שאם יגלו ממנה עוד ישובו וינחלוה, והוסיף, "והייתי להם לאלהים", שהוא בכבודו ינהג אותם, ולא יהיו בממשלת כוכב ומזל או שר משרי מעלה, יעו"ש.
|
קרא עוד...
|
|
|
ירושלים העיר המובחרת מכל ערי העולם
|
|
|
|
וּמַלְכִּי צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם הוֹצִיא לֶחֶם וָיָיִן וְהוּא כֹהֵן לְאֵל עֶלְיוֹן: (יד, יח)
שלם היא ירושלים וכמו שכתב בתרגום יוב"ע (וראה מה שנתבאר עוד במאמר הקודם). ואוסיף להזכיר שבחה של ירושלים מתוך דברי הרמב"ן ז"ל בפירושו שכתב, "שלם" היא "ירושלים", כענין שנאמר (תהלים עו, ג), ויהי בשלם סוכו וכו', כי מאז ידעו הגוים כי המקום ההוא מבחר המקומות באמצע הישוב, או שידעו מעלתו בקבלה שהוא מכוון כנגד בית המקדש של מעלה ששם שכינתו של הקב"ה שנקרא "צדק", ובבראשית רבה (מג, ו), המקום הזה מצדיק את יושביו, ומלכי צדק אדוני צדק, ונקראת ירושלם צדק, שנאמר (ישעיה א, כא), צדק ילין בה, ע"כ.
|
קרא עוד...
|
|
|
|