|
"תתן אמת ליעקב"
|
|
|
|
וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל אָבִיו אָנֹכִי עֵשָׂו בְּכֹרֶךָ עָשִׂיתִי כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ אֵלָי קוּם נָא שְׁבָה וְאָכְלָה מִצֵּידִי בַּעֲבוּר תְּבָרֲכַנִּי נַפְשֶׁךָ וגו': (כז, יט)
יעקב אבינו ע"ה הוא בחינת אמת, והוכתר בכתר האמת, כמו שנאמר (מיכה ז, כ), תתן אמת ליעקב, ויעקב אבינו הוא גם כנגד מדת תפארת וידוע שמדת תפארת קרויה אמת (ראה שער מאמרי רשב"י פרשת בראשית שמבאר באריכות איך מדת תפארת מכריעה בכל הספירות למעלה בראשן ובסופן ובאמצעיתן, ע"ש דברים נפלאים), כי מדת תפארת ממזגת בתוכה את שני הקוים ימין ושמאל, ועל כן נאמר (בראשית לג, יח), ויבא יעקב שלם.
|
קרא עוד...
|
|
|
מדוע זימנו מהשמים שיצחק יברך את יעקב בחשבו שהוא עשו
|
|
|
|
וַיְהִי כִּי זָקֵן יִצְחָק וַתִּכְהֶין עֵינָיו מֵרְאֹת וגו': (כז, א)
חזות קשה ראיתי בדעת זקנים מבעלי התוספות, שכתבו, ותכהין עיניו מראת, משום שאהב את עשו כי ציד בפיו, וכתיב (שמות כג, ח), כי השחד יעור. דבר אחר, כדי שיבוא יעקב ויטול את הברכות וכו', עכ"ל [ובאמת שהדברים הללו נכתבו בעוד מקומות, והובאו נמי בדברי רבינו בחיי ז"ל, ומקורם בב"ר סה ה-ז, וכ"ה בתנחומא סדר תולדות פ"ח, ברם הדברים קשים עד מאד להבין].
|
קרא עוד...
|
|
|
בטחו בה' עדי עד
|
|
|
|
וַיִּקַּח יַעֲקֹב אָבֶן וַיְרִימֶהָ מַצֵּבָה, וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב לְאֶחָיו לִקְטוּ אֲבָנִים וַיִּקְחוּ אֲבָנִים וַיַּעֲשׂוּ גָל וַיֹּאכְלוּ שָׁם עַל הַגָּל, וַיִּקְרָא לוֹ לָבָן יְגַר שָׂהֲדוּתָא וְיַעֲקֹב קָרָא לוֹ גַּלְעֵד: (לא, מה-מז)
שמעתי לפני שנים רבות ממו"ר הרה"צ חסידא קדישא רבינו משה חדאד ע"ה וזיע"א, בשם רבינו האר"י דהשם שממנו שואבים ויונקים מדת הבטחון, הוא השם הק' אכדט"ם שהוא חילוף שם אלהים, דהיינו, שהאותיות האמצעיות "לה"י", מתחלפות באותיות הקודמות להם שהם אותיות "כד"ט", והאות הראשונה והאחרונה של השם הזה לא מתחלפות, דהאות אל"ף אין לפניה שום אות, והאות מ"ם סופית, הרי לפניה יש מ"ם ראשונה והיא היא, וע"כ מהשם אלהים יוצא אכדט"ם, ועולה בגימטריא ע"ד, וזהו שאמר הכתוב (ישעיה כו, ד), בטחו בה' עדי עד.
|
קרא עוד...
|
|
|
|